Een Mini Coyote Wa is da? Zal je je afvragen… Na het lezen van deze bespreking zal het je allemaal snel duidelijk worden…
Een Mini Coyote is een legale radarmelder. Het is geen radardetector, maar een systeem dat via de GPS-satellieten de snelheid en positie bepaalt van jouw voertuig (en dat van alle andere coyote-gebruikers).
Hoe werkt het?
Stel je rijdt tegen 170 over de E40 richting Wallifornia. De Mini Coyote geeft dan het volgende aan: De naam van de weg waarop je je bevindt, de snelheid waarmee je je verplaatst, het aantal Coyote gebruikers die ook op de E40 richting Wallifornia rijden én de afstand die er is tussen jezelf en de dichtsbijzijnde Coyote
gebruiker voor je.
Op de Mini-Coyote staan 2 knopjes. Zie je een mobiele radar in jouw rijrichting, dan druk je op het rechter knopje om de Coyote Community op de hoogte te brengen van de mobiele radar. Zie je er eentje in de tegengestelde richting, druk je op het linker knopje.
Stel nu dat er juist voor Tienen een mobiele radar is opgesteld, dan krijg je hier x-aantal km (zelf in te stellen) voor de betreffende flitslocatie melding van: “12 Coyote gebruikers gaven het laatste half uur aan dat de staat u naait als u hier te snel voorbijzwaait”.
Ik maakte me in het begin zorgen dat er nooit iemand voor me zou rijden die ook een Coyote had. Wrong. Vroeger was het anders, maar vandaag de dag is de community van gebruikers serieus uitgebreid. In de praktijk zal je merken dat je op autosnelwegen en nationale wegen altijd wel door een aantal gebruikers zal voorafgegaan worden.
Maar er moet toch altijd iemand “den eerste” zijn? Tja, die vraag hield me in’t begin ook vaak bezig. Dat klopt, maar je bent niet verplicht te hard te rijden, toch? Bovendien is het verstandig op de kleinere wegen of bij gebrek aan duidelijke info via het Coyote netwerk, je snelheid aan te passen.
Nog een bedenking is de volgende. Door het gebruik van zo’n ding ga je veel bewuster met je snelheid om. Wil je eens doorduwen, dan doe je dat, vooral op autosnelwegen en wanneer het niet te druk is. Maar tegelijkertijd zal je merken dat je veel rustiger gaat rijden op kleinere wegen.
Ik ben er dus van overtuigd dat het gebruik van dergelijk systeem de veiligheid kan bevorderen.
Naast live info van andere gebruikers, krijg je toegang tot de volledige (en up to date) database van vaste camera’s. Je zal zeggen, dit kan ik ook met mijn gewone GPS. Juist, maar ben jij het ondertussen niet beu met dat gedoe te sleuren, of het telkens te moeten bovenhalen? Het blijft een omvangrijk ding!
Bovendien houdt het systeem bij waar er regelmatig mobiele flitscamera’s gerapporteerd worden. Kom je voorbij op zo’n locatie, dan zal de Coyote je berichten dat je in een risico zone binnenrijdt. Handig toch?
Zijn er nadelen? Ja, soms flipt het ding wel eens, tenzij die Peugeot van me écht 290 haalt. Soms duurt het ook een eeuwigheid vooraleer de GPS satellieten jou gelokaliseerd hebben.
Kostprijs? Aanschaf ligt rond de 150€. Daarin zit tevens een abo voor 4 maanden.
Het maandelijks abonnement bedraagt 12€. Dat is 144€ per jaar.
Dat lijkt misschien niet goedkoop, maar 150€ boetes… je moet al een schildpad zijn om die niet jaarlijks bijeen te rijden.
Bovendien geef je toch liever je zuurverdiend Belgisch BTW driedubbel belast geld aan zo’n abonnementje dan aan de flikken?
Na 4 maanden gebruik zijn we nog steeds niet geflitst. We rijden soms sneller, doch bewuster met de wagen. We zitten meer relaxed achter het stuur. We voelen ons goed. Meer moet dat niet zijn.
Ik las net het leuke artikel over de Mini Coyote.
Ik zie dat u problemen ondervind met het vinden van GPS-signalen.
Graag laat ik u hierbij weten dat wanneer een Coyote-toestel dergelijke problemen vertoont u recht heeft op een omruilgarantie.
U keert gewoon terug bij uw dealer, deze zal uw klacht verifiëren en indien correct krijgt u onmiddellijk een vervangtoestel mee naar huis.
Voor meer info kan u steeds terecht via support@coyotesystems.be
Mvg,
Hendrik
Dit vind ik nu goeie follow up van een leverancier!
way to go!
Thomas
Ik vind het voornamelijk ook interessant dat alcoholcontroles als “obstakels” gemeld kunnen worden!
Het abonnementsgeld had eigenlijk gewoon ietsje redelijker gemoeten: 99 euro voor een jaar.
Dat zou perfect zijn geweest.
Ik ga mijn rijbewijs niet meer kwijtspelen.
Ik vind vooral ideaal dat dit ding altijd uptodate is (gebeurt natuurlijk automatisch)
Mijn coyote geeft trouwens ook veel beter aan hoe hard ik op een bepaalde plaats mag rijden, dit in tegenstelling tot mijn gps, waar dit rampzalig is.
Ik vind het ook goed dat er voor mobiele radars een weergave van het tijdstip van de eerste waarneming is en het aantal coyote-gebruikers die de mobiele radar gezien hebben. Zo kunt ge de situatie perfect inschatten.
goe bezig!
Het abonnement is gewoonweg te duur.
Je moet er wel rekening met houden dat hier eigenlijk ook een GSM abonnement mee in zit, dat over heel europa geldig is. Die prijs is dus best wel verantwoord. Vanwege het grote succes veronderstel ik dat de prijzen in de toekomst ook wel eens zullen zakken.
Zopas een mini coyote aangekocht en helemaal niet tevreden. Vooreerst duidt het toestel niet alle vaste (ja zelfs vaste !) flitspalen aan en in sommige zones wordt een verkeerde max snelheid aangegeven. Dus up-to-date zou ik niet zeggen. Het abonnement is ook redelijk duur (om niet te zeggen veel te duur) en de dienst na verkoop laat te wensen over. Ik had namelijk een autohouder nabesteld en na 1x gebruik was er een onderdeeltje defect. Dit kon ik niet nabestellen maar ik diende de hele ruttemetut opnieuw te bestellen. Dat noem ik pas kassa kassa ! Dus zeker geen aanrader !
Kocht een Coyote in januari, aanvankelijk erg tevreden. Het apparaat stopte met functioneren na 8 weken. Ben sindsdien bezig via support@coyotesystems om te weten wat ik nu moet doen. Meer dan een registratiebevestiging kreeg ik niet…sindsdien niets meer gehoord terwijl mijn abonnement doorloopt. Geen goede service Coyote !!!